Pengalaman Pakai Braces

Posted on

13 January 2017 | 5:59 am

Masa sekolah dulu, tak ramai kawan yang pakai braces ni. Tapi bila dah masuk universiti. Ramai yang memakai braces. Seperti yang kita tahu, braces ni merupakan alat yang digunakan buat meluruskan susunan gigi.

Masa dekat univeristi dulu, tambah-tambaha lagi belajar dlm fakulit yang sama dengan fakulti pergigian, memang boleh nampak ramai yang mula memakai braces ni.

Pelajar pergigian pun kebanyakkannya memakai braces. Sebab harga buat student sangatlah murah bila dibandingkan dengan harga klinik luar yang menawarkan perkhidmatan memasang braces ni.

pengalaman pakai braces

Harga Memasang Braces

Harga memasang braces. Dulu ingatkan harga nya tak ialah mahal sgt. Mungkin dlm ratus je. Tapi bila tahu harga sebenar,bundarkan dlm RM2.5k-RM5K jg bergantung kpd jenis keadaan gigi masa tu. Bukan je harga kos operasi semasa memasang brace, tetapi jg kos operasi rawatan susulan selepas itu.

Penjangaan Ketika Memakai Braces

Makanan yag susah nak makan – sticky dan makann yang perlu mengunyah banyak, makanan keras, makanan yang perlu gigit berulang kali seperti epal,carrot, pear.

Makanan yang friendly dimakan bersama braces – Susu, roti lembut, daging yang lembut, seperti isi tuna.

Sakit tak Pakai Braces??

Ada beberapa kesakitan yang kamu semua kena tahan ketika memasang braces.

  1. Sakit gigi dicabut.
  2. Pasang getah
  3. Pasang metal
  4. ketatkan dawai.

tahan-tahan je la ye.

Bersakit-sakit dahulu, bercantik-cantik kemudian.

Ofme